عکس مدیریت زمان

راهکارهای عملی مدیریت زمان

این بار در مورد مدیریت زمان به سبک خودم می خوام براتون بگم در این نوشته راهکارهایی بهتون پیشنهاد میشه که اگر بهشون عمل کنید قطعا زمانتون به نحوه احسن مدیریت خواهید کرد . راهکارهایی که حاصل سال ها تجربه است . سوالاتی که در این زمینه ممکنه براتون پیش بیاد: چطور می تونیم زمان رو مدیریت کنیم ؟ چطور خیلی از آدما به هم کارهاشون میرسن اما ما چرا نمی تونیم درست زمان رو مدیریت کنیم ؟

همانطور که شنیدین از قدیم گفتن وقت طلاست، البته حالا میشه گفت وقت خیلی با ارزش تر از طلاست چون اگر بره و بگذره هرگز برنمیگرده درست مثل یه آدم بی رحم که هیچ گذشتی تو تصمیماتش نداره. پس باید تلاش کنیم مدیریتش کنیم.درست مثل ماشینی که ترمز و دنده عقب نداره فقط یه فرمان داره که با مهارت زیاد باید بتونیم کنترلش کنیم از گذشت زمان نهایت استفاده رو ببریم و تا می تونیم ازش لذت ببریم.

خواب کافی اولین و اساسی ترین رکن مدیریت زمان

اولین و مهمترین فاکتور برای داشتن یه زندگی سالم داشتن خواب کافی و منظمه. داشتن خواب خوب درست مثل یک اکسیر جادویی میمونه که فوق العاده انرژی بخشه. پایه ای ترین اصل برای برنامه ریزی و موفقیت خواب به موقع و مناسب است. شاید تکراری باشه من بخوام بگم زود بخوابید و سحر خیز باشید . خب این نکته رو همه میدونن، میخوام اهمیت و درک این موضوع رو براتون شرح بدم . اگر شما قبل از ساعت دوازده بخوابید به خوبی تونستید زمانتون رو مدیریت کنید، چطور ؟  اگر ما هر چقدر تایم خوابمون رو از ساعت دوازده به بعد به تاخیر بیاندازیم در واقع داریم از زمان فردامون قرض میگیریم ، مثلا اگر ساعت یک بخوابیم یعنی یک ساعت از فردا قرض میگیریم . اما پس دادن  این قرض یه جورایی دو برابره، یعنی چی ؟  یه ترازوی قدیمی رو در نظر بگیرید که دو وزنه در دو طرف آن وجود دارد . اگر یک کیلو از یک طرف را برداریم و به طرف دیگر اضافه کنیم . اختلاف دو طرف به دو کیلو می رسد. موضوع یک ساعت دیر خوابیدن هم به همین ترتیب است یعنی شما یک ساعت دیرتر میخوابید ( چون از وقت فردا یک ساعت مصرف کرده اید و فردا یک ساعت کمتر دارید ) و یک ساعت هم دیرتر بیدار خواهید شد، این یعنی دو ساعت اتلاف زمان ! ، از جنبه های دیگر هم میتوان این موضوع را بررسی کرد . مثلا با دیر خوابیدن بدن خسته تر میشه و نیاز به استراحت بیشتری دارد که این خود باعث اتلاف زمان بیشتری میشه و همچنین خواب صبح از کیفیت کمتری نسبت به شب برخورداره و این خود هم باعث اتلاف زمان میشه.

کارهای سبک و غیر پیچیده رو به صورت همزمان انجام دهید

خب یعنی چی ، یعنی اینکه مثلا میتونید چند تا کار سبک که مهارت و تمرکز زیادی رو نیاز ندارن با هم انجام بدین . مثل همزمان کردن خوردن غذا و گوش دادن یا دیدن اخبار ، یا همزمان کردن یک پیاده روی مفید همراه با بحث و گفتگو با طرف مقابل یا انجام مکالمات تلفنی همراه با کارهای ساده منزل ،  این کارها ضمن صرفه جویی در زمان کارایی مغز شما را در زمینه مولتی تسکینگ افزایش می دهد و در نهایت منجر به افزایش قدرت تمرکز شما می شود .
برنامه قابل انعطاف بچینید

برنامه ریزی صحیح یکی از فاکتورهای اصلی افراد موفق است، هر انسان موفق قطعا برای فردای خود و حتی هفته و ماههای آینده خود برنامه دارد. منظور از قابل انعطاف بودن این است که باید طوری برنامه هایتان را بچینید که اگر یک کار به هر دلیلی به تاخیر افتاد یا اینکه انجام ان کار به فرد بدقول دیگری وابسته بود ، در این حالت کل برنامه تان به هم نریزد و شما یک پلن B هم برای زمانتان در نظر گرفته باشید . به طوری که بتوان سریعا یک کار دیگر را جایگزین آن کرد تا اتلاف زمانی صورت نگیرد .

سریع و بدون مقدمه به سراغ کار مورد نظر بروید

وقتی تصمیم به انجام کاری دارید ، سریعا و بدون انجام کوچکترین کار حاشیه ای به سراغش بروید . مثلا میخواهید پروژه دانشگاهتان را انجام دهید یا برای آزمونی مطالعه کنید. قبل آن با خود می گویید خب بروم کمی تلگرام یا اینستاگرام را چک کنم . این کار بدترین کار ممکن برای از بین بردن زمان است . زیرا اولا با غرق شدن در شبکه های اجتماعی زمان زیادی رو از دست می دهید و علاوه بر آن ذهن شما کاملا خسته میشه و توان و کارایی شما برای انجام کار اصلی به شدت پایین می یاد . پس اگر تصمیم به کاری گرفتین بدون هیچ عمل دیگه ای سریع به سمتش برید و انجامش بدین .

برنامه ریزی و نوشتن کارها

همانطور که قبلا ذکر کردیم داشتن برنامه ریزی یک اصل در مدیریت زمان است، نوشتن کارها و داشتن یه برنامه زمانی مشخص برای آن ها ، برای هنگامی که مشغله زیادی دارید ، ذهن را از حالت آشفتگی به آرامش نسبی می رساند، در این حالت کارهایی را که نوشته اید انجام دهید و سپس روی هر کاری که انجام داده اید خط  بکشید، با این کار ذهن به اصطلاح تخلیه می شود و به آرامش خاصی می رسد.

کارهایتان را اولویت بندی کنید

کارهایتان به صورتی اولویت بندی کنید که ابتدا سراغ کارهای ضروری رفته و سپس در صورت داشتن وقت کافی سراغ کارهای غیر ضروری بروید . کارهای غیر ضروری مثل چک کردن شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام، وب گردی و تماشای تلوزیون و… را منوط به انجام کارهای ضروری بدانید .  البته آن هم به صورت محدود نه اینکه ساعتها زمانتان را صرف کارهای غیرضروری کنید .

برون سپاری کنید و وسواس را از خود دور کنید

یکی از راههای خوب برای مدیریت زمان ، برون سپاری کارهاست . بدین صورت که کارهای  روتین و تکراری  به افراد دیگه می سپارین ، کارهایی که مثل واریز کردن قبوض ، خریدهای تکراری، کارهای اداری و …. . همچنین کارهایی که نیاز به تخصص دارند همانند تعمیر وسایل خانگی یا اتومبیل را به افراد متخصص خود بسپارید  در صورتی که خود سراغ این کارها بروید به دلیل عدم تخصص ممکن است ساعتها زمان صرف کنید و نتیجه مطلوبی هم نگیرید . ضمناً وسواس را کنار گذاشته و نیاز نیست هر کاری را خودتان انجام دهید به کسانی که تجربه دارند اعتماد کنید و الزامی نیست که در هر زمینه ای صد در صد باشیم . گاهی اوقات بین دو گزینه ۱- صد در صد بودن همراه با صرف زمان زیاد و ۲- هشتاد درصد بودن با صرف زمان کم ، بهتر است گزینه دوم را انتخاب کنیم .

زندگی متعادل داشته باشید

داشتن یک زندگی متعادل و رسیدگی به هر کاری به اندازه معقول می تواند نظم قابل قبولی به زندگیتان دهد و این نظم نیز قطعا منجر به استفاده حداکثر و مناسب از زمانتان می شود و به اصطلاح چرخ زندگیتان متعادل می چرخد ، توصیه می شود مطلب مصالحه (Trade off) و چرخ زندگی را حتما مطالعه کنید.

پرهیز از دوستی با افراد پر حرف و دارای افکار منفی

هم کلامی با افراد پر حرف باعث می شود بدون اینکه متوجه شوید زمان زیادی رو از دست دهید . به یاد داشته باشید زمان بسیار با ارزش است و به سادگی با هم کلامی با افراد پر حرف آن را هدر ندهیم . همچنین انسان های دارای افکار منفی به شدت ذهن شما را پریشان کرده و توانایی تمرکز را از شما می گیرند که این عامل خود موجب اتلاف زمان می شود.

مهارت خود را افزایش دهید

در هر زمینه ای که کار میکنید قطعا با افزایش مهارت سرعتتان نیز افزایش می یابد مثلا یک آشپز ماهر یا یک تعمیر کار و یا تایپیست کارهایشان را بسیار سریعتر از افراد عادی انجام می دهند. افزایش مهارت نوعی سرمایه گذاری زمانی است یعنی مدتی را صرف یادگیری مهارتی می کنید اما در بلند مدت از اتلاف زمان به صورت چشمگیری جلوگیری می کنید . با افزایش مهارت اعتماد به نفس و درآمدتان نیز  افزایش می یابد . مهارت نعمتی است که با کمترین هزینه می توانید آن را به دست آورید و تا مدتها از ثمرات آن استفاده کنید. پس روی آن کار کنید تا سرعتتان افزایش یابد و از زمانتان صرفه جویی شود.

آنلاین خرید کنید

خرید آنلاین یکی از بهرین راه های صرفه جویی در زمان است ،  با صرف کمترین زمان و به راحتی می توانید به صدها هزار وب سایت متصل شده و محصول خود را پس از بررسی و مقایسه انتخاب کنید. اگر برای این کار به بازار مراجعه کنید قطعا زمان زیادی صرف خواهید کرد. پس تا می توانید آنلاین خرید کنید. البته قبل از خرید حتما تحقیق کنید کیفیت کار، پشتیبانی سایت مورد نظر را از نظر پاسخگویی و احترام به مشتری را  بسنجید .

نکته آخر : به یاد داشته باشید همه ی افراد موفق دنیا مثل همه ی ما برای هر روز فقط ۲۴ ساعت زمان دارند، یکی از فاکتورهای مهم آن ها مدیریت درست و هوشمندانه زمان بوده است چرا که بدون مدیریت زمان نمی توان به اهداف بزرگ رسید  و قطعا هر فرد موفقی توانایی بالایی در مدیریت زمان خود دارد  حتی اگر سخت کار کنید و تمام ۲۴ ساعت روز را کار کنید در صورت عدم مدیریت زمان نمی توانید راه به جایی ببرید.  امیدوارم با راه کارهای عملی که ذکر شد بتوانید زمان خود را درست مدیریت کرده و از آن استفاده حداکثری و مطلوب را داشته باشید . به امید روزهای خوش . داریوش مریدی خودکار آبی دات کام

 

 

0 پاسخ

ارسال یک پاسخ

می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.