کالیبره کردن

یکی از عوامل عدم عملکرد صحیح باتری کالیبره نبودن آن است، چطور باتری را کالیبره کنیم؟

گاهی در اثر مشکلات نرم افزاری یا سخت افزاری ممکن است باتری گوشی و تبلت شما دچار ایراداتی شود که باعث شارژ نشدن ، آرام شارژ شدن و یا زود خالی شدن باتری گوشی شود. یکی از این مشکلات این است که عدد نمایش دهنده ی شارژ باتری درصد به درستی نمایش داده نمی شود و در نتیجه به میزان کافی شارژ نمی شود. مثلا درصد باتری ۱۰۰ را نشان می دهد در حالی که در حقیقت گوشیتان ۶۰ درصد شارژ شده است ، و بدون اینکه از این موضوع اطلاع داشته باشید گوشی را از شارژ خارج کرده و از آن استفاده میکنید و شما اطمینان خاطر دارید که تا رسیدن به خانه می توانید از این استفاده کنید. ناگهان گوشی شما به سرعت شارژ را خالی می کند و ۵ درصد می ماند، شمارش معکوس فرا می رسد و گوشی شما خاموش می شود.  ممکن است این خطا در در اثر عدم پایداری ولتاژ خروجی باتری می باشد که به علت فرارسیدن پایان عمر باتری و یا فقط اشتباه در اندازه گیری شارژ واقعی باتری می باشد که در هر دو حالت بهتر است ابتدا فرآیند کالیبراسیون یا کالیبره کردن را طی شود.

کالیبره کردن چیست ؟

کالیبره کردن یا کالیبراسیون روندی است که درجه بندی شارژ باتری را کالیبره میکند یعنی در صورت بروز خطا در اندازه گیری آن را به حالت تعادل و تراز صحیح درصد باتری باز میگرداند. بعدش اگر دیدید مشکل شارژ باتری حل نشد وقتش رسیده است که آن را تعویض کنید.

کاهش ناگهانی و خودبخودی درصد باتری علامت کالیبره نبودن باتری گوشی است و با کالیبره کردن می توان آن را رفع کرد.

خاموش شدن گوشی در درصد شارژ باتری پایین می تواند نشان از کالیبره نبودن آن باشد.

روش کالیبره کردن باتری بدون روت

روش قدیمی شارژ کردن کامل و خالی کردن باتری راهکاریست که برای کالیبره کردن باتری گوشی و تبلت های اندرویدی هم به کار خواهیم برد. برای کالیبره کردن باتری بدون نیاز به روت و نرم افزار خاصی به ترتیب زیر عمل می کنیم:

باتری گوشی را به طور کامل خالی کنید تا زمانی که خاموش شود.گوشی را روشن کنید تا دوباره خودش خاموش شود. بدون اینکه گوشی را روشن کنید آن را به شارژ بزنید و تا ۱۰۰ درصد شدن باتری صبر کنید.گوشی را از شارژ درآورید و آن را روشن کنید. احتمالا عدد نمایشگر درصد باتری ۱۰۰ را نشان نمی دهد. گوشی را به شارژر وصل کرده و تا پر شدن آن صبر کنید. پس از پر شدن از شارژ در آورید و خاموش روشن کنید . اگر ۱۰۰ را نشان نداد دوباره به شارژر وصلش کنید تا ۱۰۰ درصد شود.این چرخه را تا زمانی که باتری گوشی پس از روشن شدن ۱۰۰ درصد را نمایش دهد ادامه دهید.حال اجازه دهید تا باتری گوشی کاملا خالی و ۰ شود تا اینکه گوشی خاموش شود.یک بار دیگر گوشی را بدون قطعی و درآوردن از شارژ ، بگذارید تا کامل شارژ شود .شما موفق شدید سیستم اندازه گیری و نمایش درصد باتری اندروید را ریست یا همان کالیبره کنید. البته نرم افزارهایی نیز در مارکت ها اندرویدی و آی او اس وجود دارند که می توانند باتری را کالیبره کنند و به راحتی می توان از آن ها استفاده کرد .

به یاد داشته باشید که اگر تعداد دفعات کالیبره زیاد شود به ضرر باتری است و طول عمر آن را کاهش می دهد. لذا باتری گوشی را تنها در صورت نیاز کالیبره میکنیم و این پروسه را حداکثر در بازه زمانی ۳ ماه یک بار تکرار می کنیم. اگر پس از کالیبره کردن نتیجه ای نگرفتید پس عمر باتری شما به پایان رسیده و هر چه سریع تر نسبت به تعویض آن اقدام کنید چون باتری معیوب می تواند صدمات جدی به دستگاه بزند و یا حتی ممکن است موجب انفجار و صدمات به شخص استفاده کنند شود .

0 پاسخ

ارسال یک پاسخ

می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.