batt

چگونه عمر باتری لپ تاپ را افزایش دهیم ؟

باتری لپ‌ تاپ یکی از اجزای اصلی لپ‌ تاپ است، چرا که اگر باتری لپ‌ تاپ شما تمام شود، هیچ‌یک از اجزا قادر به کار کردن نیستند. طول عمر باتری لپ‌ تاپ یکی از موارد بسیار هم است و در هنگام خرید لپ‌تاپ نباید از آن غافل ماند. ما در این مقاله آموزشی برای شما نکات و مواردی را جهت افزایش عمر باتری ماشین فراهم آوردیم.

اولین و مهم‌ترین مورد استفاده از حالت .#۸۲۲۰;power saver mode.#8221; است. تقریبا در همه سیستم‌عامل‌ها این حالت موجود است و با فعال‌سازی آن می‌توانید در افزایش عمر و عملکرد باتری لپ‌تاپ خود اقدامی موثر انجام داده باشید. این حالت با کنترل نور پس‌زمینه نمایش‌گر و همچنین  زمان‌ .#۸۲۲۰;Sleep.#8221;، اثر مثبتی در افزایش عمر باتری لپ‌تاپ شما دارد. روش فعال‌سازی آن هم بسیار آسان است، کافی است بر روی باتری در کنار ساعت، کلیک راست کنید و گزینه .#۸۲۲۰;Power .#8220;Saver را انتخاب کنید.

عملیات .#۸۲۲۰;Defragmentation.#8221; را هر چند وقت یک‌بار انجام دهید.

این عملیات به مرتب‌سازی اطلاعات روی دیسک سخت می‌پردازد. این عملیات به شما کمک می‌کند که داده‌ها را به طور کارآمدتری مرتب کرده و در نتیجه هارد دیسک برای دسترسی به داده‌ها تلاش کمتری خواهد کرد. بنابراین مقدار مصرف انرژی آن کمتر خواهد شد و لذا باتری شما مدت بیشتری دوام خواهد داشت.

از گذاشتن سی‌دی و دی‌وی‌دی در درایو، در زمانی که از آن استفاده نمی‌کند، جدا خودداری کنید. چرا که وجود سی‌ دی و یا دی‌ وی‌ دی در داخل درایو در تخلیه سریع باتری شما اثر بسیار زیادی دارد.

اجرای برنامه‌هایی را که منابع زیادی مصرف می‌کنند وغیرضروری هستند و در پس‌زمینه ویندوز شما در حال اجرا هستند متوقف کنید. یک سری پردازش‌های غیرضروری را که در پس سیستم انجام می‌شوند و در مصرف باتری شما موثر هستند متوقف کنید. برای این منظور در پنجره .#۸۲۲۰;Run.#8221; بنویسید: Msconfig، و در پنجره ظاهر شده وارد نوار .#۸۲۲۰;Startup.#8221; شوید و تیک برنامه‌هایی را که نمی‌خواهید در  زمان .#۸۲۲۰;Start-up.#8221; ویندوز اجرا شوند بردارید و همچنین می‌توانید با باز کردن Task.#8221; .#8220;Manager به تمامی برنامه‌هایی که در حال اجرا در پس‌زمینه سیستم شما هستند، دسترسی داشته باشید و در این قسمت می‌توانید مواردی را که واقعا به آن نیاز ندارید ببندید.

اجرای برنامه‌های سنگین و زمان‌بر را برای زمانی بگذارید که لپ‌ تاپ در برق باشد. برای مثال، اسکن کردن کامپیوتر، کاری زمان‌بر و سنگین است، بهتر است در زمانی که لپ‌تاپ در برق نیست این کار انجام نگیرد، چرا که در خالی کردن باتری لپ‌تاپ شما بسیار موثر است.

ابزارهای جانبی را از لپ‌تاپ خود جدا کنید. ابزارهایی که به پورت‌های لپ‌تاپ وصل می‌شوند، بیشترین مصرف انرژی را دارند، برای مثال، یو‌ اس‌ بی، یکی از بزرگترین مصرف‌کننده‌های انرژی باتری است؛ پس برای افزایش عمر باتری خود، همه دستگاه‌های خارجی مانند ماوس‌های خارجی، .#۸۲۲۰;PC Card.#8221;ها، وای‌فای، بلندگوهای خارجی، و بلوتوث را از دستگاه جدا سازید.

نور صفحه لپ‌تاپ خود را کم کنید، چرا که صفحه لپ‌تاپ، یکی دیگر از مصرف‌کنندگان بزرگ نیروی باتری است. در .#۸۲۲۰;Control Panel.#8221;، با استفاده از تنظیمات نمایش‌گر (Display Setting) این مورد را تنظیم کنید.

برای افزایش عمر باتری، .#۸۲۲۰;Screensaver.#8221; را خاموش کنید.

باتری‌های بزرگ را برای لپ‌ تاپ‌های خود استفاده کنید. برخی لپ‌ تاپ‌ها قابلیت نصب باتری‌های بزرگ‌تری دارند برای مثال اگر اکنون باتری لپ‌تاپ شما شش سلولی است، آن را به  باتری‌های هشت یا ۱۲ سلولی تبدیل کنید، چرا که به طور قابل‌ ملاحظه‌‌ای عمر باتری شما را افزایش می‌دهد.

از حالت .#۸۲۲۰;Hibernate.#8221; به جای .#۸۲۲۰;Sleep.#8221; یا .#۸۲۲۰;Standby.#8221; استفاده کنید.حالت .#۸۲۲۰;StandBy.#8221; یا .#۸۲۲۰;Sleep Mode.#8221;، باعث افزایش مصرف باتری می‌شود، چرا که پردازنده فقط کند می‌شود، و حافظه همچنان فعال است و فقط درایو دیسک سخت و نمایش‌گر خاموش می‌شود، بنابران ازحالت .#۸۲۲۰;Hibernation.#8221; استفاده کنید، چرا که وضعیت کنونی شما را ذخیره می‌کند و با خاموش کردن  باعث کاهش مصرف انرژی می شود.

باتری لپ‌ تاپ را کالیبره کنید. اگر باتری شما به سرعت شارژ خالی می‌کند، کالیبره کردن بسیار کار مفیدی است، چرا که شارژهای از دست رفته را باز می‌گرداند. توصیه می‌شود این کار را هر سه‌ ماه یک‌بار انجام دهید. در ابتدا بگذارید باتری لپ‌تاپ شما تا ۱۰۰ درصد شارژ شود، پس از آن تا دو ساعت شارژر را از لپ‌ تاپ جدا نکنید و پس از دوساعت شارژر را جدا کرده و با لپ‌تاپ کار کنید تا زمانی که شارژ باتری کاملا تمام شود و لپ‌تاپ خاموش شود. حالا دوباره لپ‌تاپ خود را در حالتی که خاموش است به شارژر متصل کنید و اجازه دهید تا به صورت کامل شارژ شود. زمانی که شارژ باتری به ۱۰۰ درصد رسید، در واقع باتری با موفقیت کالیبره شده است.

افزایش .#۸۲۲۰;RAM.#8221; سبب افزایش عمر باتری می‌شود، چرا که با افزایش .#۸۲۲۰;RAM.#8221;، نیاز به استفاده از حافظه مجازی و در نتیجه لزوم مراجعه به هارد کمتر می‌شود. استفاده از حافظه‌های .#۸۲۲۰;SSD.#8221; هم بسیار در کاهش مصرف باتری موثر هستند. در عین حال که استفاده از حافظه .#۸۲۲۰;SSD.#8221; علاوه بر این‌که موجب افزایش عمر باتری می‌شود، می‌توانید از سرعت بالای این حافظه در خواندن و نوشتن اطلاعات هم بهره‌مند شوید.

به‌روزرسانی درایور‌ها و نرم‌افزارها هم در افزایش عمر باتری می‌تواند موثر باشد. چرا که نرم‌افزارها و درایورها در جهت بهبود عملکرد به‌روزرسانی می‌شوند. و بهبود عملکرد منجر می‌شود به این‌که منابع سیستم کمتر اشغال شود و در نتیجه در مصرف بهینه باتری موثر است.

لپ‌تاپ خود را تمیز کنید، چرا که لپ‌تاپی که فن آن به‌خاطر آلودگی مسدود شده باشد، گرمای بیشتری تولید می‌کند و این موضوع موجب افزایش مصرف باتری و زودتر تمام شدن آن می‌شود.

لپ‌تاپ خود را در جای مناسب و دور تابش مستقیم خورشید نگهداری کنید، چرا که این موضوع باعث کاهش عمر باتری شما می‌شود.

در آخر استفاده از نرم‌افزارهایی را که باعث عملکرد بهینه باتری می‌شوند، به شما توصیه می‌کنیم.

0 پاسخ

ارسال یک پاسخ

می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.